- De Europese klimaatdoelen zijn lastig te behalen als er niet veel meer laadpalen in Europa bij komen, volgens de Europese vereniging van autofabrikanten.
- Er zijn tien landen in de EU waar zelfs nog niet eens één paal per 100 kilometer te bekennen is.
- Slechts in vier landen staan meer dan 10 palen per 100 kilometer langs belangrijke wegen. Nederland is daarin de koploper.
Er zijn tien landen in de Europese Unie waar nog niet één oplader voor elektrische auto’s voor elke 100 kilometer aan belangrijke wegen is. Dit blijkt uit cijfers van de Europese vereniging van autofabrikanten, ACEA. Nederland doet het wel goed en behoort tot de kopgroep qua laadpalen.
Slechts vier landen zitten qua oplaadpunten boven de tien per 100 kilometer. Nederland zit daar fors boven; hier gaat het gemiddeld om 47,5 laadpunten, waarmee ons land Luxemburg, Duitsland en Portugal achter zich laat.
ACEA waarschuwt dat klimaatdoelen voor de auto-industrie niet gehaald zullen worden, als er niet snel meer laadinfrastructuur bij komt.
Landen met (zeer) weinig laadpalen zijn vaak ook landen met weinig elektrische auto's. Het gaat dan bijvoorbeeld om Litouwen, Griekenland, Polen, Letland en Roemenië.
Bijna al deze landen hebben een autopark dat voor nog geen 3 procent bestaat uit elektrische modellen. Achttien EU-lidstaten hebben minder dan vijf oplaadpunten per 100 kilometer weg.
Overstap op elektrisch rijden is moeilijk zonder laadpalen
De Europese Commissie maakte onlangs bekend dat de uitstoot van auto's tegen 2030 zeker 55 procent lager moet liggen dan dit jaar. Dat is meer dan het eerdere streefcijfer van 37,5 procent dat drie jaar geleden werd vastgesteld.
ACEA benadrukt dat Europese autofabrikanten de komende jaren miljoenen elektrische auto's op de markt moeten brengen om de groene ambities te verwezenlijken.
"Maar consumenten zullen niet kunnen overstappen op emissievrije auto's als er niet genoeg oplaad- en tankstations zijn langs de wegen waar ze rijden", waarschuwt ACEA-directeur-generaal Eric-Mark Huitema. "Als de inwoners van Griekenland, Litouwen, Polen en Roemenië bijvoorbeeld nog steeds 200 kilometer of meer moeten reizen om een oplader te vinden, kunnen we niet verwachten dat ze bereid zijn om een elektrische auto te kopen."
De Nederlandse overheid investeert flink in de laadpaalinfrastructuur. Vorig jaar kondigden het Rijk en de regio's aan samen 30 miljoen euro neer te leggen voor meer laadpalen. Er zouden dan dit jaar elke dag 213 nieuwe oplaadpunten moeten bijkomen.
De vooruitgang die in een paar West-Europese landen is geboekt, noemt ACEA bemoedigend. Evengoed wijst de organisatie op de "erbarmelijke staat van het oplaadnetwerk" in andere EU-landen. Volgens de organisatie is er ook een rol voor Brussel weggelegd om de klimaatdoelen te halen en de verkoop van elektrische voertuigen en de infrastructuur die daarvoor nodig is te ondersteunen.